Czy we Wrocławiu będzie Strefa Czystego Transportu?
Od 30 marca do 30 kwietnia 2023 r. we Wrocławiu trwają konsultacje dotyczące wprowadzenia Strefy Czystego Transportu: jej obszaru, kryteriów ograniczeń wjazdu do strefy i wyłączeń z nich oraz etapów realizacji. Opinie można zgłaszać poprzez e-formularz. W trakcie konsultacji społecznych planowane są spotkania urzędników z mieszkańcami:
E-spotkanie, 13.04.2023 r., godz. 17:30, Aktywny udział możliwy na platformie internetowej Clickmeeting.
Debata, Techniczne i zdrowotne skutki wprowadzenia SCT, 18.04.2023 r., godz. 17.30, ODLOT. Strefa Partycypacji, ul. Piłsudskiego 34
Debata, Społeczne i ekonomiczne skutki wprowadzenia SCT, 26.04.2023 r., godz. 17.30, ODLOT. Strefa Partycypacji, ul. Piłsudskiego 34
Rozmowa z młodymi – warsztaty z przedstawicielami młodzieżowych organizacji społecznych.
W efekcie ma powstać Raport z konsultacji stanowiący podstawę do dalszych prac nad strefą.
Skąd inicjatywa utworzenia strefy czystego transportu (SCT) we Wrocławiu?
Przyjęta w 2018 r. ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych umożliwiła samorządom tworzenie stref czystego transportu, by poprawić jakość powietrza w miastach, a przeprowadzone pod koniec lipca 2022 badanie „Strefy czystego transportu. Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?” przez agencję Research Collective dla Clean Air Fund pokazało, że aż 74% Wrocławian popiera utworzenie takich stref we Wrocławiu, przeciw było 12%.
Dodatkowym argumentem za wprowadzeniem stref czystego transportu są ustalenia Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), zgodnie z którymi SCT będą obowiązkowe dla miast powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie notuje się przekroczone stężenie szkodliwych substancji (zawartość w powietrzu dwutlenku azotu – NO₂) w stosunku do unijnych progów (Wrocław jest jednym z nich).
Kiedy miałaby zostać wprowadzona SCT we Wrocławiu?
Jak podaje Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia – „Po ustaleniu zasad funkcjonowania strefy potrzebny jest okres co najmniej roku na ich wprowadzenie. Chodzi tu zarówno o przygotowanie i zainstalowanie odpowiedniego oznakowania, jak też zakup i montaż niezbędnego sprzętu (np. kamery odczytujące numery rejestracyjne). Ten czas jest także potrzebny użytkownikom i użytkowniczkom aut na ewentualną zmianę zachowań komunikacyjnych.”
Jaki obszar miałaby mieć SCT?
Eksperci polecają wprowadzenie strefy czystego transportu w 2025 roku, wzmocnienie jej w roku 2028 aż do osiągnięcia pełnego efektu w roku 2032. Przygotowane zostały trzy warianty (ryc. 1), jednakże rekomenduje się ustanowienie SCT we Wrocławiu opartej na wariancie II, obejmując tym samym obszar 6% powierzchni miasta, tj. osiedla:
- Kleczków,
- Ołbin,
- Plac Grunwaldzki,
- część Przedmieścia Oławskiego,
- Przemieście Świdnickie,
- Szczepin,
- Nadodrze,
- Stare Miasto.
Takie rozwiązanie miałoby przynieść odczuwalne efekty również dla pozostałych mieszkańców.
Ryc. 1. Proponowane warianty Strefy Czystego Transportu we Wrocławiu (źródło: SCT we Wrocławiu).
Strefa miałaby być wdrażana etapowo – najpierw łagodne kryteria wjazdu, z czasem coraz ostrzejsze (ryc. 2), w sposób zapewniający mieszkańcom możliwość adaptacji i ewentualną zmianę nawyków transportowych.
Ryc. 2. Ograniczenia wjazdu pojazdów w obręb SCT (źródło: SCT we Wrocławiu).
Część pojazdów i osób będzie zwolnionych na mocy przepisów ustawowych. Odstąpienie od zakazu wjazdu w obręb SCT ma dotyczyć pojazdów elektrycznych, wodorowych oraz napędzanych gazem ziemnym (LNG, CNG, ale uwaga – nie LPG!), a także samochody użytkowane przez służby państwowe, drogowe i ratunkowe, autobusy szkolne i odpowiednio oznakowane pojazdy przewożące osoby z niepełnosprawnościami. Przewiduje się umożliwienie wjazdu do strefy pojazdom specjalnym (o odpowiedniej konstrukcji i wyposażeniu; wynika to z odpowiedniego rozporządzenia), a także zabytkowym.
Więcej informacji można znaleźć w szczegółowym opisie Strefy Czystego Transportu proponowanej we Wrocławiu: „Strefa czystego transportu we Wrocławiu. Raport z badań emisji spalin pojazdów oraz rekomendacje w zakresie utworzenia SCT” oraz w broszurze informacyjnej poszerzonej o najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi: „Jakiej strefy czystego transportu potrzebujemy?”.
Materiał źródłowy, grafika tytułowa: https://www.wroclaw.pl/rozmawia/jakiej-strefy-czystego-transportu-potrzebujemy