Zanieczyszczenie powietrza w Londynie kiedyś i dziś
5 grudnia 2023 roku przypada 71. rocznica Wielkiego Smogu Londyńskiego, który w ciągu pięciu grudniowych dni 1952 roku doprowadził do około 4000 zgonów w Londynie. Istotną przyczyną zanieczyszczenia powietrza w tamtym okresie było spalanie niskiej jakości węgla w domowych piecach i kominkach, a także emisja z przemysłu i transportu.
Zanieczyszczenie powietrza towarzyszyło londyńczykom od dawna. Problemem był spalany w paleniskach domowych węgiel. Już w 1661 roku Jan Evelyn przedstawił królowi Karolowi II traktat, w którym sugerował, że zanieczyszczenie powietrza cząstkami dymu skróci życie mieszkańców Londynu. W 1819 roku została powołana specjalna komisja celem zbadania, czy sposób eksploatacji silników parowych i pieców może wpłynąć na poprawę komfortu życia. Już w połowie XIX wieku miasto Londyn uzyskało na mocy ustawy City of London Sewers Act uprawnienia do kontrolowania pieców dymnych, a dwa lata później pod naciskiem Sądu Rady Wspólnej uprawnienia te zostały rozszerzone na cały obszar miejski. Policja kontrolowała domy, fabryki, łaźnie publiczne i statki parowe na Tamizie.
Chociaż na początku XX wieku nastąpiła poprawa, nadal pozostał problem zanieczyszczeń powstających przy spalaniu węgla w gospodarstwach domowych. W 1952 roku głównym zanieczyszczeniem były cząstki dymu i dwutlenek siarki. W efekcie wydarzenie zwane „Wielkim Smogiem londyńskim” doprowadziło do wprowadzenia ustawy o czystym powietrzu z 1956 roku, co stanowi kluczową zmianę w stosowaniu polityki kontroli zanieczyszczeń w Wielkiej Brytanii. Ustawa ta po raz pierwszy pozwoliła władzom lokalnym na wyznaczenie obszarów bezdymnych i wprowadziła dotacje, by pomoc mieszkańcom w wymianie źródła ciepła. Kontrolowano także emisję ciemnego dymu z zakładów i gospodarstw domowych oraz położono podwaliny pod przyszłe środki kontroli zanieczyszczeń, takie jak ustawa o czystym powietrzu z 1968 roku i ustawa o środowisku z 1995 roku.
Stężenie dwutlenku siarki i cząstek dymu mierzono w ramach sieci monitorowania jakości powietrza przez wiele lat. Tendencję spadkową w okresie od 1950 do 2000 roku przedstawiono na wykresie poniżej (ryc. 1; przed rokiem 1954 dane publikowano jedynie jako średnie z pięciu lat).
Ryc. 1. Średnioroczne stężenie cząstek dymu i dwutlenku siarki w Londynie w latach 1950-2000 (źródło: AEA Technology Environment 2002 [w:] 50 years on The struggle for air quality in London since the great smog of December 1952)
Od połowy lat 60. XX wieku stężenie zarówno dwutlenku siarki, jak i cząstek dymu w Londynie drastycznie spadło. Poprawę tę osiągnięto dzięki zastosowaniu czystszych paliw (takich jak gaz), stopniowemu zamykaniu i przenoszeniu elektrowni poza miasto oraz ogólnemu upadkowi przemysłu ciężkiego.
Wraz z przejściem ze spalania paliw stałych na gaz, głównym źródłem zanieczyszczenia powietrza w Londynie w ostatnich latach jest transport. Ryciny 2-4 przedstawiają krajowe tendencje w zakresie emisji dwutlenku siarki, drobnych cząstek stałych (w postaci PM2,5) i NOX (tlenków azotu) według sektorów od 1970 do 2020 roku.
Całkowita emisja dwutlenku siarki (ryc. 2) drastycznie spadła od 1970 r., głównie w sektorze przemysłu energetycznego, który w dużej mierze obecnie jest zlokalizowany poza Londynem. W sektorze mieszkaniowym spadek emisji SO2 z 521 tys. ton w 1970 roku do 43 tys. ton w 2020 roku jest związany z przejściem ze spalania paliw stałych na gaz.
Ryc. 2. Emisja dwutlenku siarki w Wielkiej Brytanii w latach 1970-2020 (źródło: UK National Atmospheric Emissions Inventory (NAEI) [w:] 70 years since the great London smog. 1952 air quality in a modern context. A report for the Greater London Authority)
Całkowita emisja pyłu PM2,5 (ryc. 3) drastycznie spadła od 1970 roku, a emisja w sektorze mieszkaniowym spadła z 193 tys. ton w 1970 roku do 20 tys. ton w 2020 roku.
Ryc. 3. Emisja pyłu PM2,5 w Wielkiej Brytanii w latach 1970-2020 (źródło: UK National Atmospheric Emissions Inventory (NAEI) [w:] 70 years since the great London smog. 1952 air quality in a modern context. A report for the Greater London Authority)
Tendencja emisji tlenków azotu (ryc. 4) wykazuje zupełnie inny przebieg niż w przypadku dwutlenku siarki i pyłu PM2,5, przy czym całkowita emisja osiągnęła najwyższy poziom w 1989 roku – za główną przyczynę wzrostu stężenia NOX podaje się ruch drogowy. Przeniesienie przemysłu energetycznego poza Londyn przyczyniło się do spadku emisji tlenków azotu z tego sektora.
Stały spadek emisji NOX od 1990 roku (645 tys. kt) do 2020 roku (196 tys. kt) był głównie spowodowany wprowadzeniem bardziej rygorystycznych norm emisji z pojazdów (norm Euro) oraz poprzez wspieranie polityki dotyczącej jakości powietrza w Londynie. W okresie od wprowadzenia normy Euro 1 (1992 r.) do najnowszej normy Euro 6 (2014 r.) emisja NOX z samochodów osobowych i dostawczych z silnikiem Diesla zmniejszyła się o ponad 90 proc., a PM o ponad 95 proc.
Ryc. 3. Emisja tlenków azotu w Wielkiej Brytanii w latach 1970-2020 (źródło: UK National Atmospheric Emissions Inventory (NAEI) [w:] 70 years since the great London smog. 1952 air quality in a modern context. A report for the Greater London Authority)
Pomimo znacznie zmniejszonych emisji w Londynie nadal zdarzają się epizody smogowe, których przyczyną są różne zanieczyszczenia. W latach 2018–2021 wydano łącznie 163 alerty o umiarkowanym zanieczyszczeniu i 10 alertów o wysokim poziomie zanieczyszczeń dla szeregu substancji zanieczyszczających.
„Smog fotochemiczny” często występuje w Londynie i jest związany z reakcjami chemicznymi zachodzącymi w atmosferze, związanymi głównie z emisjami ruchu drogowego. W grudniu 1991 roku w Londynie zarejestrowano szczytowe godzinowe stężenie dwutlenku azotu wynoszące 809 µg/m3 – najwyższy poziom od rozpoczęcia monitoringu w Wielkiej Brytanii. Szacuje się, że ten epizod smogu spowodował od 100 do 180 dodatkowych zgonów. Innym przykładem jest rok 2020, gdy w sierpniu stężenie ozonu w całym Londynie kształtowało się na wysokim poziomie wg wskaźnika jakości powietrza Defra (sięgnęło wartość ponad 161 µg/m3 jako średnia z 8 godzin).
Epizod smogowy w Londynie związany z wysokimi stężeniami PM2,5 (tj. średniodobowe stężenie przekroczyło 65 µg/m3) miał miejsce w marcu 2022 roku. W przeciwieństwie do „historycznych smogów” z lat 50. i 60., epizod ten był w dużej mierze spowodowany zanieczyszczeniem transgranicznym. W tym samym czasie w Londynie spadła prędkość wiatru, co spowodowało słabe rozproszenie zanieczyszczeń i doprowadziło do ich kumulacji.
W Londynie zanieczyszczenie powietrza w 2019 r. doprowadziło do około 4000 zgonów. Dane z lat 2017-2020 dotyczące przyjęć dzieci do londyńskich szpitali pokazują, że w tym okresie około 700 przyjęć związanych z astmą związanych było ze złą jakością powietrza. Wyniki analiz pokazują również, że grupy społeczne w Londynie, które charakteryzują się wyższym poziomem ubóstwa lub większym odsetkiem osób o pochodzeniu etnicznym innym niż biały, są bardziej narażone na wyższy poziom zanieczyszczenia powietrza.
Strategia Londynu na poprawę jakości powietrza
Zanieczyszczenie powietrza w Londynie obecnie bardzo różni się od tego, jakiego doświadczyli londyńczycy w 1952 roku. Główny problem stanowią zanieczyszczenia komunikacyjne. Wprowadzenie m.in.
pierwszej na świecie Strefy Ultra Niskiej Emisji (ULEZ), która nakłada dzienną opłatę na najbardziej zanieczyszczające pojazdy,
ogólnolondyńskiej strefy niskiej emisji (LEZ) dla pojazdów ciężkich;
Strefy Niskiej Emisji Maszyn Mobilnych nieporuszających się po drogach;
polityki zwiększenia ekologicznej floty londyńskich autobusów i taksówek (głównie zeroemisyjnych),
a także rozbudowa punktów ładowania pojazdów elektrycznych
wpłynęło na zmniejszenie emisji m.in. dwutlenku azotu i pyłu PM2,5. Tempo redukcji emisji NOX z transportu drogowego w latach 2016–2019 wzrosło ponad dwukrotnie w porównaniu z latami 2013–2016. Szacuje się, że rozbudowa ULEZ w obrzeżach Londynu ma poprawić jakość powietrza dla kolejnych pięciu milionów londyńczyków.
Materiał źródłowy:
Logika Noise Air Quality Consultants. 2022. 70 years since the great London smog. 1952 air quality in a modern context. A report for the Greater London Authority. Dostęp 04.12.2023 r.: https://www.london.gov.uk/sites/default/files/2022-12/70th%20anniversary%20of%20the%20Great%20London%20Smog.pdf
Greater London Authority City Hall. 2002. 50 years on The struggle for air quality in London since the great smog of December 1952. Dostęp 04.12.2023 r.: https://cleanair.london/app/uploads/CAL-217-Great-Smog-by-GLA-20021.pdf